Optimized balancing of production with demand in shipyards: methodology applied to a real case
DOI:
https://doi.org/10.15675/gepros.3020Keywords:
Nautical industry, Nautical shipyard, Aggregate planning, Linear programming, Capacity planningAbstract
Purpose: The aim of this study is to propose a methodology for optimizing the aggregate planning problem in shipyards and illustrate its application in a real case. The methodology should be generic and flexible so that it can serve as a reference for application in any small-scale shipyard. Theoretical framework: Aggregate planning is the process of balancing production with demand, typically projected over time horizons of six to twelve months. This balancing act involves adjusting productive resources, aiming to simultaneously meet demand while minimizing costs. Methodology/Approach: The study introduces a generic methodology applicable to aggregate planning in small nautical shipyards. It comprises the following steps: measuring capacity, forecasting demand, selecting the appropriate capacity policy for production management, and finally proposing an optimal aggregate planning alternative. Findings: The methodology used proved to be viable for application in a real-life case, demonstrating its suitability for the specific industry. The time required to apply this methodology in a small shipyard (with fewer than 20 employees) can be estimated at 1 to 2 weeks. This methodology could even be implemented as consultancy for industries in the sector due to its numerous benefits. Research, practical & social implications: The study presents a new technology for planning and controlling production in the Brazilian nautical market, fostering its growth and international competitiveness. As a consequence, the development of the national industry leads to the creation of new jobs. Originality/ Value: The value of the study lies in its direct contribution to professional practice, providing a valuable reference for production planning in similar industries. The paper presents an original Aggregate Planning methodology, demonstrated through a case study in nautical shipyards. The results obtained demonstrate the effectiveness of the approach in minimizing production costs. Keywords: Nautical industry, nautical shipyard, aggregate planning, linear programming, capacity planning.
References
ACOBAR. (2012). Indústria náutica brasileira: fatos e números 2012. www.acobar.org.br
Associação Brasileira da Classe Dingue. (2025). História do Dingue e da Classe Dingue no Brasil. Classe Dingue. https://classedingue.com.br/historia/
Aurélio Schmidt, M., Everling, M., & Shibata Santos, A. (2017). Materiais e processos na indústria náutica: o delineamento de um desenvolvimento projetual. DATJournal, 2(2), 34–51.
Barbosa, E. G., Duarte, H. O., Melo, S., & Bonnano, J. V. (2016). Project management methodology for boat designing: the case of an as-built project of a 33-foot boat in a Brazilian shipyard. Trans RINA, 158, 1–13. https://doi.org/10.3940/rina.ijme.2016.a2
Cordeiro, D. R., Cordeiro, D. C., Rocha, R. P., & Morais, M. de F. (2015). Modelagem Matemática para o Planejamento Agregado da Produção: Estratégia de Produção Constante e Estratégia de Acompanhamento da Demanda. IX Encontro de Engenharia de Produção Agroindustrial, 1–12.
DPC. (2023). NORMAM-211/DPC Normas de autoridade marítima para atividades de esporte e recreio. Marinha do Brasil, Diretoria de Portos e Costas (DPC), 1–227.
Filho, O. S. S., Carvalho, M. F. H. C., Henrique, M. M., & Fernandes, C. A. (1995). Planejamento agregado da produção ótimo com limite mínimo de estoque influenciado pelas incertezas de demanda. Gestão & Produção, 2(1), 8–24.
Gassen, G., Graciolli, O. D., Chiwiacowsky, L. D., & Mesquita, A. (2019). Proposta de um modelo de programação linear para otimização do planejamento agregado de produção de brocas para empresa multinacional. Revista Científica Eletrônica de Engenharia de Produção, 19(1), 21–43.
Jesus, M. L. (2014). Planejamento agregado de produção em uma indústria de manufatura de equipamentos: produção versus demanda [Monograph]. Universidade Federal de Minas Gerais.
Júnior, E. G. B. (2018). Gestão de tempo e recursos no projeto de embarcaçõs de esporte e recreio: metodologia proposta e exemplo de aplicação [Undergraduate Thesis]. Universidade Federal de Pernambuco.
Junqueira, R. de Á. R., & Morabito, R. (2006). Um modelo de otimização linear para o planejamento agregado da produção e logística de sementes de milho. Produção, 16(3), 510–525.
Lemos, C. Z. de M. (2024, abril 21). Algoritmo de otimização do Planejamento Agregado no programa LINGO. https://l1nk.dev/iKEl2
Moreira, D. A. (2012). Administração da produção e operações (2o ed). Cengage Learning.
Munhoz, J. R., & Morabito, R. (2010). Otimização no planejamento agregado de produção em indústrias de processamento de suco concentrado congelado de laranja. Gestão da produção, 17(3), 465–481.
Oliveira, J. P. N. de. (2014). Avaliação do Nível de Maturidade em Gerenciamento de Projetos no Setor de Engenharia de Projetos de um Estaleiro de Grande Porte no Nordeste Brasileiro. Revista de Gestão e Projetos, 5(3), 01–13. https://doi.org/10.5585/gep.v5i3.257
Oliveira, L. H. S. (2011). Planejamento agregado da produção: um estudo de caso na indústria têxtil. Universidade de São Paulo.
Oliveira, V. A. (2011). Programação da produção em um estaleiro náutico [Master's Dissertation]. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Paiva, R. P. O. de, & Morabito, R. (2007). Um modelo de otimização para o planejamento agregado da produção em usinas de açúcar e álcool. Gestão de produção, 14(1), 25–41.
Pasa, V. C., Olivo, C. J., & Radharamanan, R. (2017, janeiro 12). Maximização do lucro de uma empresa através do planejamento agregado: uma nova proposta. 1–8. https://www.researchgate.net/publication/266267818
Prado, D. (2010). Maturidade em Gerenciamento de Projetos (2o ed, Vol. 7). INDG.
Slack, N., Chambers, S., Harland, C., Harrison, A., & Johnston, R. (2010). Administração da produção Edição compacta (1o ed). Atlas.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Catarina Zovka de Moraes Lemos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(s) autor(es) do artigo autorizam a publicação do texto na revista e garantem que a contribuição é original e inédita, não estando em processo de avaliação em outra(s) revista(s). As opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos são de inteira responsabilidade do(s) autor(es), não sendo a revista responsável por tais conteúdos.
Os editores da revista reservam o direito de efetuar ajustes textuais e de adequação às normas da publicação, caso necessário.
Os autores mantêm os direitos autorais sobre o trabalho e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para firmar contratos adicionais, separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.